donderdag 26 januari 2017

Op eigen kracht door overdracht


Rijdend door landen als Rwanda en Uganda zie je een hoop armoede. De regeringen doen er veel aan educatie gratis aan te bieden aan de talloze arme kinderen. Kinderen die ik zie rondlopen in vieze kleren zijn meestal aan het werk of niets aan het doen.


Ik loop in Fort Portal in Uganda Harrie van den Hout tegen het lijf. Deze kwieke 80-er, arts, heeft in zijn werkende leven veel in Afrika gewerkt als long –en tropenarts en heeft een mooie stichting opgezet: Poor People’s Fund (http://www.poorpeoplesfund.com/).

Ik word geraakt door zijn verhaal omdat het bevestigd wat ik zie onderweg. Ik zie namelijk heel veel arme kinderen door de weeks hangend op straat of werkend op het land of lopend langs de weg met iets op het hoofd. Hoe kan dat als er onderwijs is?

Harrie legt dit mooi uit. Er zijn twee grote problemen die ervoor zorgen dat dit gebeurd. Op de eerste plaats de enorme overbevolking. De bevolking van Uganda is in de afgelopen 20 jaar verdubbeld naar 37 miljoen. De klassen zijn zo groot dat er nauwelijks goed onderwijs kan worden gegeven. Verder is het niveau van de leraren zo laag dat de kinderen nauwelijks iets zinnigs leren.
Verder liggen de scholen te ver voor veel van de kinderen. Veel kinderen moeten 15 kilometer heen en terug lopen voor onderwijs en dit is te veel.

Harrie reist rond met een dame, voor het eerst in Afrika, om te kijken wat er nodig is om met zijn stichting hier verbetering in te brengen . Het valt de dame, een oud lerares, op dat de kwaliteit, de methoden en materiaal veelal afwezig zijn.

Resultaat: 1/3 van de bevolking is analfabeet. Zo breng je een natie niet naar een volgend niveau.


Als je kijkt naar de stichting dat heeft dat als uitgangspunt om specifieke mensen in de regio, die ‘eager’  zijn om te leren te ondersteunen in hun educatie om er zo voor te zorgen dat zij de volgende generatie kunnen opleiden. Er moeten betere leraren worden opgeleid en de scholen moeten naar de kinderen toe. Scholing en educatie zorgt er namelijk voor dat de volgende generatie met meer kennis een hoger niveau haalt en het land ontwikkeld.
Verder zorgt de stichting ervoor, dat in de gebieden met een te grote afstand naar de school scholen worden gebouwd.

Terwijl we zitten te praten valt het woord ‘ bevallingsletsel’. Ik heb geen idee wat het betekent, maar als Harrie begint te praten valt het me op, dat het naast een medisch probleem een enorm sociaal en educatief probleem is.

Wat is er hier aan de hand? Door de onderontwikkelde voedselinname gecombineerd met het dragen van zware lasten (hoofd, broertjes/zusjes op de rug) is de bekkenopening bij jonge vrouwen niet groot genoeg.
Gevolg van deze misvorming is dat vrouwen bij het bevallen hun kind niet kunnen baren. Het kind overlijd en de vrouw loopt ernstige schade op aan de blaas, schede en endeldarm.
Het sociale gevolg van dit is schokkend. De vrouwen lekken urine en ontlasting en dit ruikt natuurlijk vreselijk. De stinkende vrouwen worden overal geweigerd en worden sociaal buitengesloten. Tel daarbij op dat het baren van een dood kind een enorme schande is en het drama is compleet.

Deze vrouwen kunnen op een aantal manieren geholpen worden.
Medisch door ze  te opereren en de schade te herstellen.
Educatief, door de vroedvrouwen te leren de te kleine bekkenopening te herkennen en aan te geven dat de bevalling d.m.v. een keizersnede uit te voeren (kosten echoapparaat USD 300). Verder door vrouwen die hun eerste kind krijgen te vertellen dat ze zich moeten laten checken op de bekkenopening om hen veel ellende te besparen.
Sociaal door het verhaal te vertellen aan andere mensen zodat de vrouwen weten dat ze geholpen kunnen worden. Het is zo belangrijk door de geholpen vrouwen hun verhaal te laten vertellen.

Harrie vertelt het verhaal van een dame die assisteert bij operaties. Hij moedigt haar aan de doktersopleiding te volgen en gebruikt het fonds de opleiding te betalen. Ze is nu arts, heeft inmiddels veel operaties gedaan (december 2016: 23) en leidt anderen op.
De methode werkt. Deze vrouw kan zichzelf voorzien en kan het verhaal vertellen.
Het belangrijkste wat uiteindelijk gebeurd is de geholpen vrouw te begeleiden in de ‘ re-integratie’ thuis en te vertellen dat er wat aan gedaan kan worden en dat deze operaties veelal gratis worden uitgevoerd. Dit wordt ook via de radio ‘ de wereld in gebracht’.

De stichting volgt het principe ‘ op eigen kracht door overdracht’ en dit is een mooi streven. En het werkt. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar educatie op welk gebied dan ook (overbevolking, ontbossing, schade aan de eco-omgeving) is belangrijk om de volgende generatie in te laten zien dat doorgaan op deze manier niet de juiste is. Verandering is nodig.

Doordat geld gebruikt wordt voor opleidingen is het nodig voldoende fondsen te werven om te opleiding die beloofd is aan de geselecteerde mensen te continueren.

Je kunt ze ook op Facebook volgen:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten