zaterdag 28 januari 2017

Krijsen in de jungle



Voorzichtig loop ik om de grote gaten heen. 
‘Watch out Robert, elephant tracks’.
'Ehhh, elephant tracks?'
‘Yes, fresh from this morning..’
Okeeeejjjj, dus we lopen hier gezellig samen met de olifanten door de jungle…vandaar die kalashnikov..

De dag ervoor wandel ik nog even door de stadsjungle. Tja, dat is andere koek. Lawaai, stof en allerlei waren te koop. Ze hebben hier een heuse meubelboulevard!



Aan milieuregels doen ze hier duidelijk niet…


Maar goed, om op de jungle terug te komen..

De voetstappen van de olifanten zijn echt enorm en de drollen ook. We zijn inmiddels al anderhalf uur aan het zoeken naar chimpansees. Waarschijnlijk doen ze een leuk spelletje met ons.
Opeens een gil, mijn gids stopt, luistert en versnelt z’n pas. ‘Follow me Robert’. We gaan kruip-door-sluip-door door de jungle en opeens zit er eentje boven ons. Hij klimt naar beneden en we volgen de chimp.


Opeens nog één en dan volgen er velen. Een hels gekrijs breek los en ze vliegen van de grond de boom in, naar beneden en hup weer omhoog. Fantastisch gezicht.


We volgen de groep een tijdje en op een gegeven moment gaat de hele club zitten, soort theekransje. We gaan er rustig tussen staan en kunnen de groep prachtig bekijken en volgen. Prachtig te zien hoe ze interactie met elkaar en met ons hebben.
We blijven uiteindelijk 1,5 uur met ze, ik heb geluk want ik ben de enige en krijg een soort van privé rondleiding. Ik voel me gezegend dat ik het mag zien. Prachtig.






Ik ga weer terug naar Fort Portal, ik heb hier een nacht of 4 gezeten want het is een prachtige uitvalsbasis om zaken te bezoeken of wat uit te rusten in het prachtige guesthouse met heerlijke tuin.

De dag ernaar reis ik –door de regen, geen foto's- naar Entebbe om vanaf daar weer naar huis te vliegen. Hoe dichter ik bij Kampala kom hoe gekker, idioter en gevaarlijker het verkeer wordt. Moest zeker een keer of 6 de berm in voor inhalende tegenliggers (met name minibusjes…levensgevaarlijk). Ik kom veilig aan bij het hotel in Entebbe en pak eerst een heerlijk aankomstbiertje.


Wat een supergafe reis was dit zeg!

1 opmerking:

  1. Wederom mooie en ook een paar trieste verhalen van je gelezen, Robert. Is zeker een mooie reis geweest.
    Keep on traveling.

    BeantwoordenVerwijderen