zondag 9 september 2012

Het avontuur is begonnen!

We zijn met de trein naar Dehra Dun gereisd. Laat die verhalen over chaotisch met de trein door India reizen maar zitten: we hebben eerste klas gereist (airco en ontbijt)!
Onderweg een mooie gelegenheid te kijken naar wat er aan je voorbij trekt: vlaktes met voornamelijk suikerriet, rivieren en steden. Tja, onderweg zie je dan ook de keerzijde: 'slums', openbare toiletten (laat maar zakken die broek) en vuil.
Veel vuil..India is een grote vuilstortplaats waar mensen wonen.

In Dehra Dun aan de voet van de Himalaya gaan we hunkerend op zoek naar de buit..de Royal Enfields!

We maken een proefritje en vallen daarna in diepe slaap dromend over een stampende eenpitter.
Na een nacht vol regen (oh jee..) vertrekken we onder een stralende zon met onze nieuwe vrienden. We rijden de subhimalaya binnen: een ongelooflijk groene ervaring.

Wat een pracht gebied: groene bergkammen, helgroene rijstvelden, loofbossen en rivieren met daarop een prachtig zonnetje. De kant van de weg staat vol met cactussen en yuka-achtige vetplanten.
We zien zelfs palmen op een hoogte van bijna 1000 meter!

Met de klanken van de stampende Enfield onder ons rijden we door bergdorpjes en zwaaien naar kinderen die van school naar huis lopen.Wat een prachtige dag.Het koude bierje sist op onze tong..proost!

De volgende dag rijden we door prachtige groene heuvels vol rijstvelden (mooi lichtgroen!) door het adembennemende landschap van de Himalaya.

Het is hier subtropisch en op grotere hoogte verandert de vegetatie naar loofbomen.

We rijden door prachtige dennebossen waar geen einde aan lijkt te komen.
Daarna zakken we weer en wordt de begroeiing weer tropischer...we zien zelfs...cannabis...en niet eentje....bermen vol...hahahahaha...party tonight!

Na een stoffige rit komen we in Rohru aan en checken we in in ons hotel.

S'ochtends klinken de klappen uit onze uitlaten al vroeg tegen de rotswanden. En wat voor rotswanden! Ze torenen hoog boven ons uit en gaan tot ver in de diepte. Gelukkig staat hier geen vangrail zodat we het gapende gat ook goed kunnen zien. Beter maar geen fouten maken vandaag... Het is moeilijk niet de hele tijd naar links en rechts te kijken, zo adembenemend zijn de uitzichten.

Rijdend over de smalle wegen op de bergkammen zien we mensen slepen met manden vol appels, de geur van gistende appels dringt onze neusgaten binnen.

De route vandaag is niet eenvoudig en we hebben geluk dat het droog is geweest de afgelopen dagen. De modder is al redelijk hard en we gaan hobbelend en stotend de bergen op en af. We gaan al serieus de hoogte in en al tokkelend rijden we de heuvels in richting Saharan.

Op het terras in het avondzonnetje drinken we een 'pint' met uitzicht op de eerste sneeuw in de bergen.

We slapen dichtbij een tempel en met dit gerustellende gevoel gaan we de nacht in, klaar voor een volgende dag in dit indrukwekkende gebied. Morgen 'doen' we de eerste 3000'er!

Na een nacht vol gutsende regen (altijd goed voor een paar glibberige passages) gaan we vol goede moed op pad om de Jalori La (3150 m) over te steken. We krijgen al snel te horen dat de hoofdroute afgesloten is door een landslide en dat we de 'bypass' moeten nemen: 20 km onverhard met lastige passages.

Het avontuur is begonnen...Na een paar lastige passages met glibberige klei en gladde grote stenen rijden we het bos in...(daar schijnt de zon dus niet..hihi)..tja, daar ligt gelijk al een passage met heerlijke klei op ons te wachten. Als een volleerd team trekken we alle deelnemers door de passage. Menig mooi kledingstuk ziet er nu echt gebruikt uit.

Zeker na een paar steile passages met gestapelde leistenen begint de vermoedheid bij iedereen toe te slaan. We duwen af en toe de volgwagen uit de prut en na een paar uurtjes ploeteren komen we euforisch bij de top..dat hebben we toch maar weer mooi geflikt.

De lastige afdaling wordt daarna fluitend genomen, we hebben immers erger meegemaakt.
De deelnemers zijn nu Himalaya proof...hahahahahahaha!

Nu op naar Manali, Keylong en Leh! Even checken of het dit jaar ook sneeuwt..;>))

1. Leuk om te lezen, en een tikkeltje jaloers.... Veel plezier daar groeten van Patrick en Anouk

2. Mooi verhaal,prachtige foto's,schitterende omgeving,jij bent in je element:)
    groeten vanuit het verre vennep.