zondag 26 april 2015

Gelijkheid?



Voor vertrek naar de USA kon ik eigenlijk alleen een voorstelling van de VS maken die ik ken van de televisie. Ik was er weliswaar en jaar of 15 geleden geweest, maar dat was al zo lang geleden.

Wat zou ik daar aantreffen? Het machtigste land ter wereld? In de media vaak ook als arm land afgeschilderd. Groot verschil tussen rijk en arm? Blank en zwart? Oppervlakkig? Service minded? Echt? Nep?

Wat me tijdens de reis enorm geholpen heeft is het boek van Geert Mak. Hij volgt in dit boek de reis die schrijver John Steinbeck maakte in 1960. John Steinbeck wilde weten wat er van de VS terecht gekomen was.


Het land van de onbegrensde mogelijkheden, vrijheid en vooral van gelijkheid. Hij reisde vanuit het noordoosten naar het noordwesten en van het zuidwesten naar het zuidoosten. Geert Mak volgde dezelfde reis in 2010 om te achterhalen of hetgeen John Steinbeck constateerde inmiddels -na een Vietnam/Afghanistan/Irak-oorlog veranderd was.


Een prachtig verhaal verweven met geschiedenis volgt, echt een aanrader om te lezen. Vol met bronnen uit de 18-19-20 en 21-ste eeuw. 

Over het van oost naar west afpakken van een land van de originele bewoners.
Over de enorme (economische) groei vol met ongeremd enthousiasme.
Over de opkomst van een land waarin iedereen -mits uit het juiste ondernemershout gesneden- de kansen kan pakken en veel geld kan verdienen.
Over het gevecht tussen noord en zuid. 
Over blank en zwart.
Over slavernij - de enige ‘immigranten’ die onvrijwillig het land waren binnengekomen.
Over de opkomst en val van de massaproductie 
Over de volledig in handen zijn van de politiek door (rijke)lobbyisten (met name automobiel/olie/wapenindustrie die de politiek volledig sturen).
Over de rol die de VS op de wereldpolitiek uitoefenen.
Over het steeds groter verschil tussen arm en rijk.
Feit is dat het percentage blanke mensen (die in feite de macht, lees ‘het geld’ in handen hebben) steeds kleiner wordt ‘ten gunste’ van de Hispanics en de Aziaten.
Kortom: we moeten maar eens zien waar dit heengaat. 

Tja, wat merk je hier zelf van?

Tijdens de reis -die in het zuidwesten plaatsvond- trof ik met name grote verschillen aan in de verschillende staten. De ene staat goed verzorgd qua wegennet (Utah), de ander juist met enorm achterstallig onderhoud (California).
En armoede. Veel zwervers op straat. Bedelende mensen.


Qua mensen. Tja, heel verschillend, maar overal mis ik de echtheid. De diepte in de gesprekken op straat. De echte interesse in communicatie. Het is alsof de communicatie door de werkgever is opgelegd. Zo moet het. Ik mis echtheid-uitzonderingen daar gelaten. Ik vond dat lastig. Verwarrend. Echter, als je weer terug bent in Nederland en je wordt voor de zoveelste keer chagrijnig in een winkel geholpen...tja, wat is beter?

Qua stadjes mis ik de cultuurachtergrond uit Europa. Ik mis de geschiedenis met oude gebrouwen, de stadspleinen, de terrassen, de eetcultuur, de “joie-de-vivre”.


Positief? Ja zeker! Met name de natuur is werkelijk prachtig en er hebben een groot aantal mensen met een vooruitziende blik rondgelopen deze pracht al vroeg te behouden door het te beschermen.


Verder is het gewoon een goed georganiseerd land. Veel ziet er netjes opgeruimd uit en ik heb me nergens onveilig gevoeld.

En -met mijn rij-instructie-bril op: het verkeer. Een verademing. Beleefd, rustig, kalm. En duidelijke verkeersregels zonder dat daarvoor een woud aan borden nodig is. Fantastisch.

Prachtervaring in een prachtland!

Gelijkheid: op papier wel. In werkelijkheid een grote kloof tussen arm en rijk. Rijk koopt het voordeel van de gelijkheid. Maar ja: is het zo bij ons ook niet? 


2 opmerkingen:

  1. Willem-Jan Hommes27 april 2015 om 08:22

    Bedankt Robert, voor weer een mooi reisverslag. En ik ga dat boek van Geert Mak zeker een keer lezen.

    Ik ben in 1984 van L.A. naar New York gefietst en enorm genoten van de natuur, Grand Canyon, National Monument Valley (echt gaaf om daar door heen te fietsen!). Ik heb ook heel erg gastvrije mensen ontmoet, die mij vaak spontaan onderdak aanboden.
    En ik kan me dan ook zeker vinden in jouw ervaringen.

    Tot de volgende reis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey, helemaal vergeten te reageren...gaaf zeg zo'n lange fietstocht...cool man!

      Verwijderen