donderdag 7 mei 2015

Wreed


De geur van hout -en kolen vuren dringt diep mijn neusgaten in als ik Tsjechië binnenrijd. Ik ben benieuwd hoe het er is. Het valt me op, dat de meeste huizen die ik zie vervallen zijn. Tsjechië is volop in opbouw, dat is duidelijk!

Na een rit door de Harz rij ik het voormalige Oost-Duitsland is. Je kunt precies zien waar dat is, de huizen zijn wat meer vervallen, er staan veel oude fabriekspanden met van die hoge schoorstenen. Voor de rest is het Duits. Aangeharkt en netjes.



In Tsjechië wordt mijn vering gelijk op de proef gesteld. Eerst door ontelbare dorpjes, daarna wordt het stil en weergaloos. Fantastisch rij ik door het noorden van Tsjechië, ik kom op een zeker punt zelfs 80 km geen verkeer tegen...wauw. Mooie bossen, slingerende paden, uitgestorven dorpjes. Prachtig en ik geniet volop.

In Polen wordt ik blij verrast, dit land is de opbouwfase ver voorbij en is een bloeiend welvarend land. Waar in Tsjechië de meeste huizen vervallen zijn en een enkeling gerenoveerd is dat in Polen andersom.  En je ziet dat er historisch gezien veel welvaart was, ik slaap in een prachtig kasteel



Over het verkeer kan ik een boek schrijven, ' playing chicken' doen ze me hier net te vaak.

Op weg naar de Oost Europa Rally, georganiseerd door Gerjan Leppink, doe ik Auschwitz ook aan, het ligt ten slotte vlak bij onze startplaats.


Tja, dat is natuurlijk al veel over gezegd en geschreven. Wat een geloof in een bepaalde zaak al niet kan doen met mensen en wat zijn we toch een onvoorstelbaar wreed ras. Nog steeds, de wereld lijkt er maar niet van te leren.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten