Je voelt echt dat je dichter bij de woestijn komt.
De temperatuur loopt al snel op naar een graadje of 36.
De weg slingert zich door dit onwerkelijke landschap. Het
lijkt net of Johan Wayne elk moment de hoek om komt zetten. Links en rechts
torenen de rotsformaties boven ons uit, we voelen ons klein.
We gaan verder via het asfalt naar Merzouga, waar we
erachter komen dat onze motorfietsen alleen geschikt zijn om wat foto’s in de
zandduinen te maken. We laten ons daarna het bier goed smaken in een waanzinnig
zwoele lenteavond.
De volgende ochtend rijden we in de richting van Erfoud. Je
kunt zien dat deze omgeving een walhalla is voor de motorsport minded mensen. Werkelijk
overal zie je grote groepen met 4x4 auto’s, quads en motoren. Ik krijg er
steeds een minder gevoel over. Gelukkig is
Gerjan Leppink een mooie uitzondering. Als er één iemand is die
toeristische oorden haat, dan is hij het wel. Gerjan is een meester in het
vinden van on-ontdekte paadjes. Prachtig te zien hoe hij met zijn levendige
charme contact maakt met de plaatselijke bevolking, hen informatie vraagt en aan de hand van
kaarten ‘en doen horen zeggen’ routes in elkaar frutselt.
Een mooi voorbeeld is de etappe van vandaag. Een etappe niet
voor iedereen, in de middle of nowhere. De GPS-route wil niet opstarten.
Gerjan
legt de route uit: je rijdt na de beschoeiing rechts het pad op. Links ligt de
vallei met asfalt, rechts daarvan ligt een doorgang op de berg. Daar gaan we
naar toe. Boven aangekomen gaan we naar links en rijden in de richting van de
platte berg. Hou deze altijd in het vizier. Raakt je ‘m uit het oog dan kun je
echt zwaar in de problemen komen. Voor de platte berg gaan we naar links en
rijden om de duin heen naar het asfalt.
Tja, en dan ben je dus 2 uur verder….waanzinnige rit door de
woestijn. Dakar!
Dit wordt ook een beetje een bijltjesdag. In de woestijn
rijd ik weer lek. Plakken bij een graadje of 35. En een uur kwijt.
Ik rijd die
dag nog twee keer lek, mede door te rijden met de geplakte banden. We komen
hierdoor in het donker te rijden en gelukkig heeft Gerjan veel terreinkennis om
uit de vallei te komen (ik had anders een slaapplek gezocht in een dorpje of
langs de weg). Hoop geleerd onderweg. Ik had beter materiaal (betere stenen band
en betere binnenbanden) moeten meenemen. Uiteindelijk aan het einde van de reis
ben ik 6 keer met mijn band bezig geweest.
De laatste passage aan het einde van de dag is er een van
ongehoorde schoonheid. Mede door het prachtige avondzonnetje rijden we door een
sprookjesachtig landschap met gele bloemen, blauwe luchten met wolken en een
landschap om te zoenen. Mijn fotograven hart bloedt, we moeten namelijk
doorrijden want de nacht slokt ons bijna op.
De laatste twee uur onverhard rijden we in het donker,
beetje heroïsch. Uiteindelijk bereiken we het asfalt en rijden het laatste uur
over een normale weg richting Midelt waar we ons verhaal vertellen aan de rest
van de groep onder het genot van een halve kip, frites en een koude pint.
Volgend jaar maar weer een strandvakantie..hahahahahahah
Robert, ik rijd met de Dr 800 big altijd met 6mm dikke biba's. In alle jaren nog maar één keer lek gereden (door een nog dikkere spijker)en dan rijd ik meestal met 0.8 bandenspanning voor nog meer grip. Mooi reis verhaal weer. Ik zou er ook nog best een keer naar toe willen
BeantwoordenVerwijderen